Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, który to rejestr stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami „BDO” (Baza Danych o Odpadach) istnieje od dnia 24.07.2018 r!
We współpracy z Pracownią Anna Cielas & Jaromir Cielas s.c. oferujemy Państwu kompleksową pomoc w zakresie obsługi systemu BDO. Koszt usługi jest odniesiony do jednego Miejsca Prowadzenia Działalności (MPD).
Sporządzenie wniosku rejestracyjnego, aktualizacyjnego i o wyrejestrowanie.
Złożenie sprawozdania o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania odpadami.
Opieka merytoryczna, pomoc w obsłudze, sporządzanie wniosków oraz sprawozdawczość.
Poza pomocą merytoryczną przy prowadzeniu ewidencji oraz sprawozdawczości w systemie BDO, oferujemy autorskie oprogramowanie umożliwiające:
Oprogramowanie jest cały czas w trakcie rozwoju i może być dostosowane do Państwa potrzeb.
Szkolenia prowadzone są w formie webinarium.
Warunkiem aktywnego uczestnictwa w szkoleniu jest powiązanie konta w systemie BDO z Profilem Zaufanym. Instrukcja znajduje się tutaj.
Po zebraniu wymaganej liczby uczestników, na adres mailowy podany przy rejestracji zostaną przesłane informacje o terminie i platformie szkoleniowej.
Szkolenie nie jest przeznaczone dla podmiotów zobowiązanych do prowadzenia:
90 min
250,00 zł (VAT 0%)
Jesteś zainteresowany wzięciem udziału w szkoleniu?
Jeżeli prowadzisz którąś z wyżej wymienionych działalności, to masz obowiązek dokonania rejestracji w systemie BDO do 24 sierpnia 2023 r.
Ponadto od 24 maja 2023 r. masz obowiązek prowadzenia ewidencji w systemie BDO, a od przyszłego roku dojdą Ci kolejne obowiązki: od 1 stycznia 2024 r. pobierania od swoich klientów specjalnej opłaty oraz złożenia do 15 marca pierwszego sprawozdania w systemie BDO.
Przedsiębiorco!
Kilkuletnie doświadczenie w zakresie obsługi systemu BDO, pozwoli nam pomóc Ci w sprawnym przeprowadzeniu wszelkich formalności związanych z rejestracją Twojego Przedsiębiorstwa lub aktualizacją posiadanego przez Ciebie wpisu w rejestrze BDO
Nowe przepisy oznaczają dla wielu punktów gastronomicznych oraz handlowych obowiązek rejestracji wpisu w systemie BDO poprzez złożenie wniosku rejestracyjnego. Przedsiębiorcy, którzy posiadają już numer rejestrowy BDO powinni złożyć w BDO wniosek aktualizacyjny.
Zarówno wniosek rejestracyjny, jak i aktualizacyjny powinny być złożone do 24 sierpnia 2023 r.!
Od 1 stycznia 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy związane z pobieraniem i odprowadzaniem opłat za opakowania jednorazowe z tworzywa sztucznego. Stawka opłaty nie jest jeszcze ustalona, ale nie przekroczy ona 1 zł za jedną sztukę. Nie została jeszcze także ustalona wysokość stawki opłaty, która przeznaczona będzie na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z wykorzystania opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych. Wprojekcie rozporządzenia została ona ustalona na poziomie 0,20 zł za 1 kubek i 0,25 zł za 1 pojemnik.
Za niewypełnienie obowiązku poboru opłat przewidziano karę administracyjną w wysokości od 500 zł do 20.000 zł.
Pamiętaj!
Zarówno wprowadzający, jak i udostępniający produkty i opakowania jednorazowe z tworzywa sztucznego mają od 24 maja 2023 r. obowiązek prowadzenia ich ewidencji (poza systemem BDO) oraz składania do marszałka województwa do 15 marca za rok poprzedni rocznego sprawozdania (po raz pierwszy sprawozdanie za rok 2023 będzie składane do 15 marca 2024 r.).
Zaniechanie prowadzenia ewidencji grozi karą administracyjną w wysokości od 500 zł do 20.000 zł w odniesieniu do ewidencji produktów wydanych użytkownikom końcowym oraz od 10.000 zł do 100.000 zł w zakresie ewidencji produktów wprowadzonych do obrotu.
Od 1 lipca 2024 r. jednostki gastronomiczne oraz handlowe (nie dotyczy to urządzeń vendingowych) będą miały obowiązek zapewnić dostępność opakowań wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, alternatywnych do opakowań będących produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, lub dostępność w sprzedaży produktów i opakowań wielokrotnego użytku.
Od 24 maja 2023 r. obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak: patyczki higieniczne, sztućce, talerze, słomki i mieszadełka, patyczki do balonów oraz pojemniki na żywność i napoje wykonane z polistyrenu ekspandowanego (styropianu). Ponadto niedopuszczalne jest wprowadzanie do obrotu jakichkolwiek wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.
Za złamanie ww. zakazów grozi kara administracyjna w wysokości od 10.000 zł do nawet 500.000 zł.
Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (kubki na napoje, podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory, chusteczki nawilżane oraz wyroby tytoniowe z filtrami) zobowiązani są do umieszczenia na opakowaniach tych produktów lub na samych produktach oznakowania zgodnego z poniższym wzorem:
Za brak wymaganego oznakowania grozi kara administracyjna w wysokości od 10.000 zł do 100.000 zł.
Produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz wyroby wykonane z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 24 maja 2023 r., będą mogły być sprzedawane albo przekazywane nieodpłatnie nabywcom na terytorium kraju lub wykorzystane na użytek własny do wyczerpania ich zapasów.
Wprowadzający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz autoryzowani przedstawiciele mają obowiązek umieszczania numeru rejestrowego BDO na dokumentach, np. fakturach, paragonach, sporządzanych w związku z wykonywaniem działalności w zakresie objętym wpisem do rejestru BDO.
Za brak nr rejestrowego BDO na wymaganych dokumentach grozi kara administracyjna w wysokości od 5.000 zł do 1.000.000 zł.